PEUGEOT VĒSTURE

PEUGEOT zīmola vēsture ir brīnišķīgs stāsts – viens no garākajiem un interesantākajiem automobiļu rūpniecībā.

Žans Pjērs Pežo (Jean-Pierre Peugeot), dzimis 1734. gadā, ir pazīstams kā PEUGEOT zīmola aizsācējs. Dzīves laikā viņš ir daudz darbojies rūpniecībā, galvenokārt, aušanas biznesā, krāsošanas pakalpojumu jomā, kā arī eļļas spiežu un graudu dzirnavu ražošanā.

1810. gadā Žana Pjēra divi dēli, Žans Pjērs II (Jean-Pierre II) un Žans Frederiks (Jean-Frédéric), nodibināja Peugeot Frères. Viņi pārveidoja tēva vecās graudu dzirnavas par tēraudlietuvi un realizēja savas inženieru prasmes plaša tērauda izstrādājumu klāsta ražošanā – sākot no kafijas dzirnaviņām un atsperēm līdz zāģiem, lietussargu rāmjiem un velosipēdiem.

Kopš 1850. gada PEUGEOT zīmola simbols ir Lauva. Sākotnēji tas parādījās uz uzņēmuma ražoto zāģu asmeņiem. Lauva simbolizēja zāģa zobu stingrību, asmeņa elastību, tērauda izturību un griezuma ātrumu. 1858. gadā lauvas logotipu kā PEUGEOT preču zīmi piereģistrēja Emīls Pežo (Émile Peugeot). Kopš 1948. gada stilizētais lauvas attēls sāka parādīties uz PEUGEOT automašīnu motora pārsega.

Pirmais automobilis, kam bija PEUGEOT vārds, tika izgatavots 1889. gadā, padarot PEUGEOT par otro vecāko auto ražotāju pasaulē un par vecāko nepārtraukto automobiļu zīmolu. Žana Pjēra Pežo mazdēls Armands Pežo (Armand Peugeot) sadarbībā ar Leonu Serpulē (Léon Serpollet) 1889. gadā uzbūvēja savu pirmo automobili – tvaika trīsriteni. Jau 1890. gadā tam sekoja auto ar Panharda-Daimlera iekšdedzes dzinēju. Ģimenes nesaskaņu dēļ Armands Pežo 1896. gadā nodibināja atsevišķu automobiļū ražošanas uzņēmumu Société des Automobiles Peugeot, kas jau 1913. gadā kļūst par Francijas lielāko automobiļu ražotāju.

1974. gadā PEUGEOT iegādājās 38,2% konkurējošā Citroën akciju, bet jau 1976. gadā palielināja savu ieguldījumu līdz 89,95%, kas pēc tam ļāva izveidot auto ražotāju grupu Peugeot- Citroën – Peugeot Société Anonyme, sīsināti PSA. 2014. gada februārī akcionāri vienojās par rekapitalizācijas plānu, kurā Ķīnas Dongfeng Motors un Francijas valdība katrs ieguva 14% uzņēmuma daļu. 2016. gadā Peugeot-Citroën tika pārdēvēts un kļuva pazīstams kā PSA GROUPE. 2017. gadā Franču auto ražotāju grupa no General Motors iegādājās tā Eiropas zīmolus – Vācijā bāzēto Opel un Lielbritānijas Vauxhall.

PEUGEOT ir viens no nedaudzajiem mūsdienu aktīvajiem auto zīmoliem, kur dibinātāju pēcnācēji joprojām ir akcionāri un ieņem vadošus amatus. PEUGEOT ģimenes radītais dinamisms un novatoriskais gars uzņēmumā ir saglabājies vairāk nekā divus gadsimtus ilgi. Interesanti, ka PEUGEOT joprojām ražo arī virkni ar automobiļiem nesaistītu produktu, tajā skaitā dažādus instrumentus, slīpmašīnas, kā arī ēdināšanas un viesmīlības industrijā ļoti augstu novērtētās PEUGEOT sāls un piparu dzirnaviņas. PEUGEOT ir saņēmis daudzas starptautiskas balvas par saviem transportlīdzekļiem, tajā skaitā – sešas reizes PEUGEOT modeļi ir izcīnijuši prestižo Eiropas Gada auto (European Car of the Year) titulu – 1969., 1988., 2002., 2014., 2017. un 2020. gadā. Par tuvākās nākotnes nopietnajiem plāniem liecina fakts, ka 2019. gada pavasarī PSA GROUPE ir paziņojusi, ka PEUGEOT plāno atkārtoti ienākt ASV tirgū līdz 2023. gadam.

PEUGEOT tagadne un nākotne ir iezīmēti ar iekļaušanos Stellantis Grupā.

Stellantis N.V. ir daudznacionāls automobiļu ražotājs, kas izveidots 2021. gadā, pamatojoties uz 50-50 pārrobežu apvienošanos starp Itālijas un Amerikas Fiat Chrysler Automobiles un Francijas PSA GROUPE. Stellantis galvenā mītne atrodas Amsterdamā, Nīderlandē.

Stellantis ir viens no pasaules vadošajiem autoražotājiem un mobilitātes nodrošinātājs, vadoties pēc skaidras vīzijas – piedāvāt pārvietošanās brīvību ar atšķirīgiem, pieejamiem un uzticamiem mobilitātes risinājumiem. Papildus bagātīgajam grupas mantojumam un plašajai ģeogrāfiskajai klātbūtnei tās lielākās stiprās puses ir ilgtspējīga darbība, pieredzes spēks un plašs darbinieku talantu potenciāls, kuri strādā visā pasaulē. Stellantis izmantos savu plašo un ikonisko zīmolu portfeli, kuru dibināja vizionāri, kas iepludināja zīmolos aizrautību un konkurences garu, kas runā gan ar darbiniekiem, gan klientiem. Stellantis vēlas kļūt par izcilāko, nevis par lielāko, vienlaikus radot pievienoto vērtību visām ieinteresētajām personām, kā arī kopienām, kurās tas darbojas. 

Stellantis zīmolu portfolio šobrīd ietilpst tādi auto pasaulē vēsturiski labi pazīstami un klientu mīlēti vārdi kā ABARTH, ALFA ROMEO, CHRYSLER, CITROËN, DODGE, DS, FIAT, FIAT PROFESSIONAL, JEEP, LANCIA, MASERATI, MOPAR, OPEL, PEUGEOT, RAM, VAUXHALL un mobilitātes zīmoli FREE2 MOVE un LEASYS.